Het verhaal van Nik 

Coördinator Tram

“Het sociale van de tramfunctie trekt mij enorm”

Begin 2022 is Nik Pelgrim begonnen als vrijwilliger bij de tram. Niet dat hij iets had met treinen of trams, maar dat is hier ook niet altijd noodzakelijk. Vooral het sociale karakter trok hem enorm. 

Mooie ontwikkeling

Het sociale karakter van een vrijwilligersfunctie kan Nik op meer plekken vinden, maar als je fan bent van attractieparken, musea en dierenparken dan is de keuze zo gemaakt. "Ik heb zelfs de mogelijkheid gekregen om mijn stage voor de opleiding Toerisme bij de Entree van het museum te doen. En het bevalt zo goed dat ik na mijn stage als oproepkracht voor de Entree aan de slag ga. Mooie ontwikkeling dus!"

Interne opleiding

Als tramconducteur begin je eerst met een opleidingstraject. "Vaak doe je dat samen met twee andere vrijwilligers, een vaste bestuurder en een vaste conducteur. Een les bestaat uit een dagdeel rondjes rijden in de tram en tijdens die rondes leer je vooral veel op het gebied van veiligheid. Hoe en wanneer maak je een noodrem, wat te doen met een kettingbreuk of als de bestuurder flauwvalt? Je hebt zo’n 4-6 lessen, afhankelijk hoe snel je het oppikt. Na de training rijd je 5 dagdelen met bezoekers en een mentor en daarna mag je als conducteur zonder mentor op de tram. Ik kwam hier met nul informatie over trams of over het Openluchtmuseum, maar je leert echt snel. Je pikt ook veel op van collega’s. Ze noemen mij nu zelfs de vraagbaak. Stel me een vraag en ik kan er uren over praten."  

Verschillende diensten

Als vrijwilliger werk je ongeveer één dagdeel op de tram.  "Bij een ochtenddienst, start je om 9.15 uur met koffie. Heel belangrijk! Daarna rijdt iemand een schouwronde om te kijken of baan, bovenleiding en tramwaarschuwingslampen goed functioneren. Als alles in orde is, gaat rond 10.00 uur het museumpark open en dan rijdt de eerste tram de baan op, daarna de tweede en rond 12.00 uur de derde. Halverwege je dienst heb je een half uurtje pauze. Ik ga dan altijd iets lekkers halen in onze Bakkerij met mijn personeelskorting. Altijd lekker en leuk! Om 14.00 uur ben je klaar en dan komt de middagploeg. Met die dienst werk je ook 4 uur. Aan het einde van die dienst ga je afrangeren. Je rijdt dan naar de remise om de tram te stallen en daarvoor zet je als conducteur de wissels goed. Er is ook een aflosdienst. Je hebt dan een langere dag van 11.00 tot 16.00 uur. Je lost dan met een vaste bestuurder de pauzes van 6 collega’s af. Ook heel leuk, want dan zit je steeds op een andere tram."

Goede sfeer

"De interactie met bezoekers vind ik fantastisch. Ik vind het leuk om een grapje uit te halen met bezoekers en als de trambestuurder dan meedoet, dan geniet ik dubbel. We werken met zo’n 110 vrijwilligers op de tram en de sfeer onderling is ook echt goed. We helpen elkaar en als er iets is, lossen we het samen op. En de bezoekers hebben over het algemeen altijd goede zin. Positieve sfeer dus. Ik kan wel zeggen dat ik blij ben dat dit op mijn pad is gekomen."

Nog vele jaren…

Nik is hier als vrijwilliger bij het museum gestart. Intussen is er sinds het eerste interview veel voor Nik veranderd. "Als vrijwilliger op de tram ben ik hier 2 jaar geleden binnen gekomen. Al snel volgde een stage bij Entree en aansluitend meteen een dienstverband. Het bevalt me hier hartstikke prima."
"Werken bij entree is heel afwisselend. Ik sta bij de Canonpresentatie, kaartcontrole, het Servicepunt, Infopunt en op de Parkeerplaats. Contacten met bezoekers vind ik het leukst. Bij de infobalie spreek je wel eens mensen die vroeger zelf, of hun familie, in onze huisjes hebben gewoond (Warnsveld) of gewerkt. Dat zijn mooie verhalen."
"De spijker die ik als 6-jarig jongetje van de smid hier in het museum kreeg heb ik nog steeds op mijn kamer. Hopelijk is dat een teken dat ik hier nog veel langer mag blijven werken."